Tisztelt írók és költők. Nektek is lehetőségetek van arra, hogy portálunkon megjelenjetek a menüben található Tartalom beküldése linkre kattintva.

The New Look, az „Új külső”


The New Look, a 10 részes sorozat Juliette Binoshe-sal és John Malkovich-csal a főszerepekben, új szenzáció az Apple TV+on. A Bardot sorozat után megint örülhetünk egy igazán „ütős” francia sorozatnak. Azoknak, főleg női nézőtársaimnak azonban előre bocsájtanám, hogyha a Dior ruhák felvonultatását várják a TV sorozattól csalódást kell okoznom, mivel a film Dior és Coco Chanel náci megszállás alatt való tevékenységéről szól. Hogy miért is varrtak ruhákat a náci megszállók feleségeinek, szeretőinek Párizsban? Áruló kollaboránsak voltak, vagy igaz hazafiak? Nos, erre ad választ a sorozat.

Maisie Williams, 26 éves brit színésznő, aki 2011-ben Arya Starkként debütált a Trónok harca című középkori fantasy-sorozatban (Game Of Thrones), most az Apple TV+ új életrajzi filmjében szerepel. Az életrajzi sorozat lényege szerinte, hogy Christian Dior divattervező zsenialitása, tehetsége abban a “különleges” képességében rejlik, hogy a nők egyszerre érezzék magukat “hihetetlenül nőiesnek” és “ugyanakkor keménynek”.

A film története, nagy vonalakban, -hogy a “remény divatikonja”, -alias Christian Dior, (akit a Rogue One és a The Dark Knight Rises című filmekből ismert Ben Mendelsohn ausztrál színész alakít) és riválisa, Coco Chanel, (akit a már több mint 60 filmben szereplő Juliette Binoche francia színésznő játszik,) hogyan manővereznek, taktikáznak a nácik által megszállt Párizsban, a II. világháború ideje alatt (1943-45-ig), és hogyan formálták a modern divatot kortársai, Pierre Balmain (Thomas Poitevin) és Cristóbal Balenciaga mellett.

A Dior márka öröksége a nők érzéseiről szól. Dior ugyanis azt akarta, hogy a nők [egy ilyen sötét időszak után] újra csodálatosnak érezzék magukat” – nyilatkozta Maisie Williams a PA hírügynökségnek adott interjújában – aki Dior nővérét, a fasiszta munkatábort megjárt Catherine-t alakítja.

“A Dior ruhák, még ma is, -semmi sem hasonlítható ahhoz a stílushoz és szabáshoz, amit ezek a kreációk tartalmaznak, mert egyszerre sugározzák a nőiességet és a határozottságot. És ezekben a ruhákban a nő mer mindkettő lenni. Szerintem ritka az olyan érzés, hogy amikor magadra öltesz egy ruhát rögtön úgy érzed, hogy szép és magabiztos leszel, és pontosan ez teszi különlegessé és egyedivé a Dior márkát.”

A filmsorozatból kiderül, hogy a francia divattervező csodálta a húgát, Catherine Diort,- aki a II. világháború alatt a francia ellenállás harcosa volt. De amikor 1944 júliusában ő volt az egyike annak a 26 embernek, akiket a Gestapo – a náci Németország hivatalos titkosrendőrsége – letartóztatott és megkínzott Ravensbrückben, Dior magába olvasztott néhányat a húga által megélt borzalmakból, értékekből és egyszerű mantrákból, köztük a “Love life“-ot, amely tükrözi alkotásai extravaganciáját és egyszerűségét, és ma is része a Dior márka örökségének. “Azt hiszem, ez a családi kapcsolat, ezek a kötelékek igazán erősek voltak Christiánnál, és gyönyörű látni, hogy ez az érzés hogyan alakította át örökre a Dior márkát.” -tette hozzá Williams.

Azt mondanám, hogy Catherine volt valószínűleg Christian családjának egyetlen olyan tagja, aki valóban olyannak látta őt, amilyen valójában volt, és ezért támogatta őt. És szerintem ez [is] tette olyan erőssé a kapcsolatukat.

“A háború alatt, mindazzal, ami Catherine-nel történt, Christian felelősséget érzett, mert neki jutott volna az a feladat, hogy gondoskodjon róla. És amikor már nem tudta megakadályozni, hogy munkatáborba vigyék, az annyira fájdalmas volt számára, hogy ezt csak a munkájában való elmélyülés enyhítette.

“A húga volt a legfontosabb figura a számára, ő, és az édesanyjuk. És ezért, amikor női ruhákat tervezett és illatokat talált ki, [Miss Dior – amely 1947-ben jelent meg, és Catherine Diorról kapta a nevét], úgy érezte, hogy a parfüm maga a kishúga.”

Amikor Dior 1957-ben, 52 évesen meghalt, Catherine Dior – aki nem sokat beszélt a kihallgató és munkatáborokban töltött időszakáról – segített megőrizni testvére örökségét, és 1999-től a Christian-Dior Múzeum tiszteletbeli elnöke lett, amíg 2008-ban, 90 évesen meg nem halt.

Mielőtt Dior hivatalosan is elindította volna divatházát, és 1947-ben bemutatta volna a háború utáni, első úttörő kollekcióját, a “New Look“-ot, amely a női divatban az ultra nőiséget és anyagválasztásaiban a gazdagságot ünnepelte, kabátokkal és bő szoknyás ruhákkal robbant be a divatvilágba. A nők gömbölyűségét hangsúlyozta, ugyanakkor a lábukra terelte a figyelmet. Dior a francia tervező a Balmain egykori barátjának, mentorának, főnökének és francia couturier-nek, Lucien Lelongnak dolgozott.

Lelong (John Malkovich) nem tervezett mindent saját kezűleg, mert tisztában volt művészi korlátaival, de látásmódja és kreativitása az előkelő eleganciát hirdette, így a legkülönlegesebb divattervezők közül alkalmazott néhányat, és velük együtt dolgozott.,

És akárcsak más divatházak, amelyek a háború alatt próbáltak talpon maradni, mint például Jeanne Lanvin és Nina Ricci, a Dior-Lelong páros nem szívesen, inkább kényszerűségből, vonakodva tervezett ruhákat a náci tisztek és francia kollaboránsok feleségei számára.

“Nem hiszem, hogy a tehetséget tanítani lehet.” -mondta Az ügynök halála és a Red sztárja, John Malkovich, alias Lucien Lelong.

“Christian Dior túlérzékeny, sebezhető ember volt. Szóval ez az, ami miatt megpróbált neki Lelong segíteni, megpróbálta megvédeni. Én ezt teszem Lelong fizimiskájába bújva. Christian annyira aggódott és traumatizálta az, ami a kishúgával, [Catherine Diorral] történt, de végül az érzékeny Diornak a saját kezébe kellett vennie a húga sorsát, és Lelong ezt elfogadta, sőt mi több segített neki.”

Todd A. Kessler, a film egyik executive producere Williams mondandójához hozzátette:

“A divattervezők tehetsége abban rejlik, hogy ki tudják fejezni magukat, a tervezés, a vázlatkészítés és az alkotás révén, ami mindannyiuk életét megmentette, és segített tájékoztatni és inspirálni az embereket a II. világháború és Franciaország későbbi náci megszállása alatt. A Dior 77 évvel ezelőtt nyílt meg, és még ma is hatással van mindannyiunkra”.

Ezzel teljesen egyetértek, mert a Dior márka célja a nőiesség újra definiálása volt a hosszú megszorító időszak után, és a “New Look” kollekció monumentális sikerének köszönhetően, különös tekintettel a Bar öltönyre (galléros ruha)- a párizsi Avenue Montaigne 30-ban megnyílt a Dior Ház, és tovább terjeszkedett ikonikus újításokkal, mint a “H-Line” és az “A-Line” sziluettek, szemüvegek, cipők, táskák és parfümök, mint a “J’adore”Dior (Charlize Theron), mely a divatvilágban is megőrizte örökségét.

További hőn áhított cipő- és táska-designok, amelyeket hírességek vettek, hordtak, mint Diana hercegnő és Bella Hadid, az 1994-es Lady Dior táska, az 1999-es It Girl Saddle táska és a J’Adior slingback cipő.

Lorenzo di Bonaventura, aki szintén a filmsorozat egyik vezető producere, kiemelte, hogy a Dior mindig a természetből merített ihletet:

“Ez egyrészt buja, másrészt pedig bizonyos értelemben olyan földies, amire az emberek már nagyon vágytak. A Dior életfilozófiának van egy modernkori megfelelője: a Covid-19. Amikor hiányzott a kedvenc éttermedbe való eljutás, és mindenféle életöröm, nos, a Dior erre volt gyógyír, újjászületést, örömet hozott.”

John Malkovich befejezésül még hozzátette:

“Hiszem, hogy az alkotás a világ számos bajának ellenszere. Nem gyógymód, de ellenszere az erőszaknak, a zűrzavarnak, a barbarizmusnak, a pusztításnak, mert az alkotás célja emlékeztetni az embereket, akik valamilyen okból nem alkotnak,- beleértve azokat is, akik nem érzékenyek a művészetekre-,arra a szépségre, amit csakis az emberek képesek létrehozni. Szerintem „a Dior gyógyszer egyenlő az életörömmel.”


Szerző: Schweiger Szilvia Lilla - Prokult Újság 

Reactions

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések